tirsdag 1. juli 2008

Endring i planene - eller det á ikke ha en

Det er noen ting jeg ikke liker fullt sá godt i dette landet som andre. Det som er vanskeligst á forholde seg til er at en del guatemaltekere har en tendens til á lage avtaler som aldri blir noe av. "Te llamo mañana" - jeg ringer deg i morgen - er en standardfrase, men ofte skjer det ikke. Jeg er heldig med de naermeste vennene mine, de er til á stole pá og kommer nár de sier at de skal - i hvert fall nesten. Dessverre er ikke alle like gode til det der, sá i stedet for á flytte til et annet hus i gár ble det til at jeg blir her resten av ferien i stedet. Dvs, jeg har base her i hvert fall. Gutta har ingenting mot at jeg blir selv om Juan har reist, og her fóler jeg meg trygg og velkommen. Det er tross alt viktigst.

I dag ringte jeg Bárd, en ny norsk venn jeg traff via Juan, og vi spiste lunsj pá en italiensk restaurant i sone 10, som er blant de mer "snobbete" sonene. Jeg er ikke kjempebegeistret for á tilbringe mye tid der, men av og til er det en grei avveksling, og maten der er herlig. Etter lunsj gikk jeg til et kjópesenter rett i naerheten og shoppet litt, rett og slett. Sko, klaer og nye lópesko siden jeg har tenkt á gjenoppta den gode vanen jeg startet med fór jeg dro pá ferie - jogging. Báde klaer og sko er billigere her, sá det lónner seg absolutt. Sá lenge det er plass i kofferten... Etter det var klokken fortsatt bare tre, og siden jeg brukte hele dagen i gár pá á sitte hjemme og vente pá telefon (don´t get me started) hadde jeg lyst til á gjóre noe annet. Sá da kjópte jeg meg rett og slett en kinobilett og sá "Made of honour". Ikke noen enorm kinoopplevelse kanskje, men sót og romantisk film - og nár Mc Dreamy (Patrick Dempsey) er med kan det jo ikke bli alt for ille...

Ná er jeg tilbake i huset og skal lage middag etterhvert. Det er en rolig og behagelig stemning her, sá jeg er glad for á vaere her fortsatt. Likevel blir dagene litt lange nár den ene avtalen etter den andre ikke blir noe av, sá jeg har gátt tilbake til en av de opprinnelige planene for ferien: yoga. I morgen tidlig drar jeg til San Marcos La Laguna og blir der til torsdag. Planen er mest mulig yoga, avslapping, fantastisk natur og god mat. Kommer tilbake torsdag ettermiddag sá jeg har god tid fór avreise pá fredag. Rapport fólger!

Moralen med det hele er kanskje at selv om ting ikke blir som en hadde tenkt, kan det plutselig skje noe annet som gjór at alt blir mer interessant enn det var opprinnelig. Sá selv om jeg har revet meg i háret (ikke bokstavelig talt) en del de siste dagene, tror jeg dette blir bra. Rapport fólger etterhvert!

Ingen kommentarer: