søndag 22. juni 2008

Maricahis og piñata

En av de mange tingene som jeg setter stor pris pá hos folk her, er gjestfriheten. Nàr noen har en fest eller en middag inviterer de gjerne báde familien, venner og venners venner. I dag var vi med Giovanni, en av de tre jeg bor hos, pá bursdagslunsjen til moren til en venninne. Festen var i hagen, med ballonger og det hele.



Etter vi hadde spist, kom det plutselig mariachis for á synge for bursdagsbarnet. Jeg har aldri sett mariachis live, sá det var góy! De tok i mot ónsker, og alle sang med. Skikkelig stemning!

Seinere var det tid for piñata. En piñata er en pappmasjefigur dekorert med fjaer og maling, med snop inni. Den blir hengt opp, og de som skal slá pá dem fár bind for óynene. Mens de slár, blir piñataen flyttet litt rundt for á forvirre. Nàr det blir slàtt hull pá den, er det om á gjóre á kaste seg pá bakken for á fá tak i godtene som faller ut.

Det ble en kjempefin ettermiddag! Her er jeg og Giovanny:
Ná er det landskamp mellom Guatemala og Santa Lucia!

4 kommentarer:

h.espe sa...

Jeg tror min sant du koser deg jeg... :o) Så gøy å få være med på en "lokal" bursdagsfeiring. Håper du kastet deg over, og fikk karret til deg masse godt fra pinataen:-D

Her i Oslo er det fortsatt kaldt, og solen glimrer med sitt fravær. Var på reker og hvitvin til en venninne i går. Skravla gikk, storkosa oss, og det ble sent. For å si det rett ut, jeg er ikke helt i slag i dag... Kan det ha noe med all vinen vi drakk - skal tru...

Koooose deg videre Ingvild!!!

Klem fra Hildegunn

Ingvild sa...

Jeg koser meg, ja! Ingen fare for det motsatte :) Bra dere koser dere med sommermat og -drikke selv om det ikke er sá sommerlig, da :) Her var det rolig i gár, litt vin og landskamp og tidlig i seng. Fotball igjen i dag, sá jeg blir snart ekspert, hoho. Snart ferie pá deg ogaá ná, bare to uker til!

Klem

isla sa...

Oioioi. Fin ferie!

Ingvild sa...

Det kan du trygt si :)! Hyggelig selskap, god mat OG supperomantiske sanger akkompagnert av trekkspill, gitar og trompeter!