tirsdag 17. juni 2008

Til Antigua

Om litt under en time setter jeg meg i en shuttle (minibuss) til Antigua. Det er en nydelig by preget av kolonistil, gjenoppbygget etter flere jordskjelv. Antigua var den fórste byen jeg tilbrakte noe saerlig tid i her i landet, da jeg gikk pá sprákkurs en uke i 2002. Siden har jeg vaert der en del ganger, ofte nár jeg trengte en pause fra hovedstaden. Jeg trives, i motsetning til mange utlendinger, utmerket i Guatemala by, men av og til blir det bare for mye stóv, stóy og folk der. I Antigua er det roligere, penere, og du kan fá det aller meste av mat og gode kaffevarianter.

Jeg har et litt ambivalent forhold til byen. For selv om den er fin og har mange muligheter, er den liksom litt for... striglet. Og full av amerikanere. Kontrasten mellom de fine bygningene der og alt det slitte i hovedstaden blir litt for stor, og minner meg om hvor enorme forskjellene er her til lands. Men for en dag eller to, etter svette dager med sand og moskitobitt over det hele... skal det bli deilig.

Parken i Antigua

Ingen kommentarer: