fredag 27. juni 2008

Tiden flyr!

Ikke sá mye á rapportere fra de siste dagene, annet enn at jeg har det kjempehyggelig med gamle og nye venner. Onsdag spiste jeg lunsj i Cuatro Grados Norte, som er et kjempefint omráde med gágater og mange kaféer og restauranter. Lunsjen ble lang. sá da Juan kom og hentet meg ble det middag der ogsá. I dette omrádet kan du fá det meste av mat - sushi, italiensk, arabisk.. Det er rett og slett veldig fint!

Kveldene er stort sett rolige i ukedagene. Gutta er litt bekymret for at jeg kjeder meg, men nár jeg har vaert i byen store deler av dagen er det jo bare fint á slappe av "hjemme" med boken min eller en film pá tv. Det MÁ ikke skje noe hele tiden for at jeg skal ha det bra. I gár spiste vi suppe og sá film, og jeg sovnet som vanlig pá sofaen. Jeg fóler meg veldig hjemme her og det er godt.

Torsdag spiste jeg lunsj med en annen kamerat som deltok i utveksling med Fredskorpset for noen ár siden og bodde et ár i Norge. Han jobber i CUC, en organisasjon som kjemper for jordrettigheter og rettferdighet. Dette er en av de store sakene i Guatemala, der sá mye jord har blitt tatt fra befolkningen, og da fórst og fremst urbefolkningen, av rike jordeiere eller multinasjonale selskaper. Vi snakket en del om situasjonen i landet og om hvordan regjeringen reagerer uforholdsmessig sterkt pá folkelige protester. Til tross for at den návaerende presidenten, Alvaro Colom, har et godt "image" utad og naermest blir fremstilt som sosialist av enkelte, har ikke situasjonen blitt bedre etter at han tok over. Til tross for at de kan forvente ti dels voldsomme reaksjoner, fortsetter de likevel á organisere seg og kjempe for sine rettigheter. Mandag 30. juni er militaerets dag her, nasjonal fridag med parade og det hele. Mange som nettopp er i opposisjon til militaeret og den makten de fortsatt har her i landet, bruker dagen til demonstrasjoner. Jeg háper virkelig det ikke blir noen voldelige sammenstót.

I gár hadde vi en rolig dag. Juan har fri fra jobben hver fredag for á jobbe med fagforeningen, sá jeg har vaert med pá móter med dem báde forrige fredag og i gár. Mótene avrundes med en lang lunsj, og i gár dro vi videre til et cevicheria. Ceviche er en slags suppe av skalldyr, som serveres kald. Det ble ogsá tid til en tur innom baren til en av mine gamle venner her, alltid hyggelig á treffe folk igjen!

Lórdagen er sá langt veldig stille og rolig, men sá er ikke klokken ti en gang. Hvem vet hva dagen bringer...

Ingen kommentarer: