onsdag 18. juni 2008

I Antigua

Jeg er fremme i Antigua, etter en nydelig kjóretur. Jeg pleier alltid á reise med vanlige busser her til lands, siden det er billigere og stort sett helt ufarlig sá lenge en tar visse forholdsregler. Men siden jeg ikke helt visste hvordan jeg skulle komme meg fra Monterrico til Antigua, valgte jeg á betale meg fra det hele. For snaue 90 kroner fikk jeg en flott tur i forsetet pá minibussen, der jeg smápratet med sjáfóren (som virket fornóyd med á ha noen á snakke med) og nót utsikten.

Vi kjórte en annen vei enn den jeg er vant til, via Puerto Viejo og deretter over en liten bro til Iztapa, og deretter langs en finfin motorvei til Antigua. Passerte ogsá Ciudad Vieja, som var landets andre hovedstad etter at Antigua ble ódelagt og har Guatemalas eldste kategdral. Fórste delen av turen var ekstra fin, med masse flotte grónne omràde, blomster og frodige marker. Og det má innrómmes: det var noe mer komfortabelt enn vanlige busser...

Vel fremme fant jeg fram til et av hotellene jeg hadde sett i guideboken. Nár jeg reiser aleine som ná próver jeg á finne hoteller som virker sikre, og som ligger naert sentrum eller i hvert fall andre spisesteder. I Monterrico var ikke det sà lett, sà der spiste jeg pá hotellet og la meg enormt tidlig. Her har jeg derimot funnet et hotell rett ved parken, med port som làses og vakter hele dógnet. Kjempefint lite rom, med varmt vann i dusjen (det er ingen selvfólge) og en felles veranda med utsikt mot vulkanene. Har kjópt bukse for à skjule alle moskitobittene pà leggene (jeg er allergisk og de ser IKKE bra ut), soyalatte og ny bok siden forrige er lest ut. Er snart klar for en snartur innom hotellet, og sá er det bare á velge hvilken verdensdel jeg vil ha mat fra. Jeg tror muligens det blir thai...

I Monterrico spiste jeg forresten deilig, deilig fisk. Det er tingen à spise der, som oftest grillet og med ris eller pommes frites som tilbehór.

Det er fint á vaere her, men det var fint i Monterrico ogsá. Bólgene som vugget meg i sóvn, hyggelige smilende folk, lukten av hav, unger som lekte pá en blanding av engelsk, fransk og spansk, eksentrisk mann i 70-árene med lendeklede (oh yes) og masse, masse sol. Det er deilig á kunne oppleve sá mye forskjellig pá sá kort tid!

2 kommentarer:

Vegard Thise sa...

Hei.

Godt å sjå at du også er blitt "flashpacker"! :)

Vonar du får det like triveleg resten av turen!

Klem

Ingvild sa...

Ehh, hva er en flashpacker, du? Og takk, jeg koser meg :D