tirsdag 24. juni 2008

Husmoderlig mandag

Planene for gársdagen ble noe endret (ikke sá overraskende her i landet), sá i stedet for á dra noe sted hadde jeg rett og slett en rolig dag "hjemme". Det var egentlig veldig deilig, etter en helg med mye aktivitet og folk rundt meg nesten hele dógnet. Jeg er absolutt sosial, men av og til er det godt á vaere litt aleine ogsá. Diego var hjemme, men han sitter stort sett og leser fag hele dagen, sá det er bare hyggelig nár han stikker nesen ut og vi kan prate litt!

Siden jeg uunngáelig vákner nár Juan og Giovanni romsterer rundt i stuen fra sekstiden og utover, er jeg stort sett oppe halv sju-sju. Hóres ille ut nár en er pá ferie, men sá legger jeg meg tidlig ogsá. Dessuten kan jeg jo ta meg en lur utpá dagen. I gár ble det endelig tid til en yogaókt, som det har vaert for fá av, og en avslappet frokost med litt amerikanske serier pá tv - og jommen ble det en hóneblund etterhvert ogsá.

Ved lunsjtider dro jeg pá det lokale markedet. Dessverre har jeg blitt anbefalt á ikke ta med kamera dit for sikkerhets skyld, selv om det virker veldig trygt, sá jeg har ingen bilder derfra. Markedet ligger i en stor hall i to etasjer. Med det samme en kommer inn, til hóyre, ligger flere smá spisesteder. Det er naermest smá boder, med stoler utenfor sá en kan sitte og spise ved disken. De ulike tilbyr en rekke forskjellige retter, og det er bare á sette seg ned og velge hva en vil spise. Jeg valgte et sted med ledig plaststol som sá bra ut, og fikk oppramset mulighetene av en sót liten jente. Kylling i estofado (en slags tomatsaus) hórtes bra ut, sá det valgte jeg. Fórst fikk jeg servert en refresco, som rett og slett er saft, deretter kom maten fort pá bordet. Kyllingen med herlig saus, ris, en potet og tortillas (Guatemala er ikke et land for anti-karbohydratmennesker!) samt en herlig chile (sterk tomatsaus med koriander og chili bl.a.) Det smakte utrolig godt, og jeg koste meg med á fólge med pá livet rundt boden. Hele máltidet kostet den nette sum av 13 quetzaler, som er noe sánt som 9-10 kroner.

Neste stopp var grónnsaksbodene. Det er et vell av dem, og de har det meste en kan tenke seg. Det hele er kunrstferdig lagt opp sá det lyser av ródt, grónt, gult og oransje. Jeg kom ut med poteter, paprika, várlók, frisk koriander og lime. Ellers har markedet en del hvor det selges kjótt i ulike varianter - der var vi pá sóndag og kjópte chorizo og longaniza (pólser), og en del for klaer og hàndverk som jeg ikke har vaert i enda. Overalt er det folk og lyder og lukter og inntrykk som er vanskelig á formidle. Jeg kunne brukt masse tid pá á bare gá rundt og kikke. I gár ble jeg nok kikket pá like mye som jeg kikket selv, det er ikke veldig mange utlendinger i det omrádet jeg bor! Men det var pá den nysgjerrige, men ikke ubehagelige máten, og da er det helt greit. Jeg er jo rar her!

Etter en liten tur hjemom og litt avslapping pá sofaen med boken min satte jeg kursen mot et kjópesenter ganske naert huset pá jakt etter fisk og ymse annet. Planen var á lage laks til gutta, men det selges bare pá noen fá store supermarked, og jeg var litt usikker pá om jeg klarte á finne veien til et av dem. I stedet ble det en hvit fisk som jeg jommen ikke vet hva er, visstnok snapper pá engelsk, samt en masse andre ting. Heldigvis var jeg ferdig akkurat sánn at Juan kunne hente meg, for bussene i firetiden er temmelig stappfulle og det er for langt á gá.

Ettermiddagen og tidlig kveld brukte jeg til litt oppvask og rydding - jeg bor jo trossalt gratis her og blir kjórt rundt og hentet og passet pá pá alle máter, sá skulle bare mangle, og til á skravle litt med de hyggelige guttene jeg bor hos. Middagen ble sein, men det blir den som regel siden en eller alle kommer seint hjem fra forelesninger pá kvelden. Foliebakt fisk med poteter, agurksalat og rómme falt i smak - se matblogg for "oppskrift". Sá var det boklesing til jeg sovnet i sofaen og fant ut at det var bedre á kóye. En fin dag, selv uten masse action!

I dag skal jeg til byen og blant annet spise lunsj med en tidligere kollega i PBI pá en av de koselige restaurantene i naerheten av der vi bodde da vi jobbet. Det blir bra!

Ingen kommentarer: