torsdag 19. juni 2008

Tilbake i hovedstaden

Det ble et fint dógn i Antigua. Tirsdagskvelden ble avsluttet med bok og Corona pá Mono Loco (veldig turistaktig "hangout", men fint og rolig utenom helgene), fór jeg tuslet til Frida´s, som er en meksikansk restaurant med farger og bilder i Frida Kahlos ánd. Da jeg skulle gá hjem, ble det nesten en lópetur i stedet. Det regnet nemlig masse, sà det var bare á komme seg hjemover! Siden jeg ikke gikk med klokke, oppdaget jeg fórst etterpá at klokken bare var ti over átte... Jaja, jeg la meg med boken og tok livet med ro - og próvde á la vaere á kló pá myggstikk... Hotellet jeg hadde valgt var veldig fint, men det som ikke slo meg var at det ligger rett over en bar... Ikke sá veldig fredelig, men jeg klarer stort sett á sove overalt.

Onsdag inntok jeg frokosten som var inkludert i hotellprisen pá en liten fortauskafé, kontintental frokost - det er i grunnen ikke rare greiene, gitt. Toast, syltetóy, juice og kaffe. Men det gjorde nytten! Tok meg en liten runde pá markedet etter frokost, og fant en fin veske. Tuslet rundt i gatene og kikket pà litt forskjellig, deilig à ikke màtte noe spesielt. Siden jeg hadde litt lite klaer med meg, kjópte jeg litt nytt ogsá (alltid en unnskyldning...). Sá tillot jeg meg en liten luksus som jeg aldri gjór hjemme: manikyr! Deilig, og ikke spesielt dyt. Litt luksus má en kunne unne seg! Etter utsjekking ble det thailunsj, litt skuffende men grei nok, og sà humpet jeg avgárde med bussen til hovedstaden.

Jeg fár meg aldri helt til á ta frem kameraet pá disse bussene, men jeg má fá gjort det en dag. De er tidligere skolebusser fra USA eller Canada, malt i forskjellige farger og ofte med en velsignelse fra Gud eller lignende skrevet pà veggen helt foran. Det kan sikkert komme godt med for de som tror pá sánt, for veiene er ikke alltid like flotte... En bór ikke vaere redd for litt svinger og humper! Tror jeg er kurert for min tidligere tendens til bilsyke for lengst...

Akkurat da jeg skulle av bussen, begynte det á regne noe enormt. Naturlig nok har jeg ikke med meg regntóy, men heldigvis har min lure HiO-sekk (reklame, reklame) regntrekk, sá tingene mine holdt seg tórre. Jeg varmet meg inne pá et av de store kjópesentrene utenfor byen. Disse er et eksempel pá de enorme kontrastene her, svaere, amerikansklignende "malls" med alle mulige butikker, kino og underholdningstilbud. Ikke langt unna er det langt fra sá glamoróst. I gár ble for eksempel et hus i et mindre rikt omráde ódelagt av regn og flere mennesker var sperret inne i ruinene. Da fár en satt ting i perspektiv og er ikke sà bekymret for váte fótter...

Juan mótte meg der og vi hang litt rundt fór vi hentet de to andre som bor her rundt omkring i byen. Det tok sin tid, sá da vi endelig var fremme smakte det veldig godt med bónner, ris og tortilla!

I dag har jeg en rolig dag "hjemme" enn sá lenge, greit siden jeg har vaert pá farten hver dag siden jeg kom hit. Det er góy á reise, men fint á slappe av ogsá. Snart skal jeg pá markedet!

2 kommentarer:

h.espe sa...

Høres ut til at du storkoser deg Ingvild!! Hi, hi - litt shopping også!! Håper du pakket VELDIG lett da du reiste, slik at du får med deg de nyervervede tingene hjem.:o) Hm..., sovne til bølgskvulp - finnes det noe deiligere...

Her hos oss er det kaldt! Riktignok viser yr.no litt bedring i dagene som kommer,men ikke det helt store..

Hadde en fin ettermiddag ved Sognsvann. Vi var heldige, og slapp unna regnet, og solen var faktisk også frem fra skyene. Litt kaldt, men vi KOSA oss :o)
I går skulle vi egentlig ha vært på St.Hanshaugen på sommeravslutning, men heldigvis fikk vi lederne til å innse at å sitte ute, under parasoller, uten varmelamper mens regnet skulle sile ned, det var ikke attraktivt. Bestilt bord på Peppes istedenfor, og godt var det, for det PØSA virkelig ned... En god gjeng av oss gikk videre til puben rett over gata (husker plutselig ikke hva den heter), og noen ble ganske så seine... Gøy hadde vi det iallfall!!!

Kos deg videre, og ikke savn oss for mye....

Klem fra Hildegunn

Ingvild sa...

Hóres ut som om dere fár til á kose dere selv om vaeret ikke er optimalt. Det er vi jo flinke til i OP :D. Kan levende forestille meg at noen ble litt seine :)


God helg til deg, snuppa! Klem