torsdag 5. juni 2008

Innkjøp


Det er ikke så veldig mye jeg trenger å handle inn til turen, i og med at en får tak i det aller meste i Guatemala. Noen praktiske innkjøp blir det likevel, samt litt sommerklær og annet "smårusk". Hadde en runde på mandag, som resulterte i bikini, to kjoler, og disse to praktiske sakene:

Låsen er riktignok ikke rosa (hadde i grunnen vært kult), men til gjengjeld er den tillatt for bruk i USA og andre litt terrorhysteriske land. Det finnes nemlig universalnøkler som gjør at sikkerhetsfolk kan åpne låsen uten å ødelegge den. Nå skal jeg ikke via USA denne gangen, heldigvis*, men når jeg først trengte ny lås fant jeg ut at det var lurt å ha en sånn. Det ligger jo forhåpentligvis mange turer i min fremtid både hit og dit...


* Jeg har ikke noe mot å lande i USA i seg selv, men det innebærer laaaaange køer for å få et 90 dagers visum enda en bare skal være der i fire timer og ikke forlate flyplassen. Dessuten har jeg møtt litt for mange arrogante vakter som lurer på "Why do you want to visit the United States?" og ser på meg som en galning når de hører hvor jeg skal ("But that is VERY dangerous"). Dessuten har USA en stygg, stygg rolle i Guatemalas historie, men det kan en nesten ikke klandre disse vaktene for..

2 kommentarer:

-lin sa...

Hm. Visumkø. Du har mao gammalt pass, du også. Eg måtte nett fornya mitt, fem år før tida, fordi eg ikkje hadde maskinlesbart og altså skal til USA i sommar. Elendige terrorpanikken!

På den positive sida kan eg seia at det tok bare TRE dagar å få passet i posten.

Ingvild sa...

Njei, gammelt.. tror ikke det, men alle har stått i samme kø uansett de gangene jeg har reist via USA. Passet mitt er fra 2002, men det er kanskje gammelt, det, nå til dags? Akk!